fredag den 17. maj 2013

Terre de Granit

Saint Joseph - Lad de små børn komme til mig


Terre de Granit
Saint Joseph 2009
Cave de Tain

Man møder dem overalt, vine lavet på Syrah og fra alle verdenshjørner. Druen er in. En modedrue. Jeg fristes til at sige ludder-drue, noget i retning af Cab. Sauvignon, Chardonnay og Sauvignon. Druetyper alle prøver at producere for at ramme konsumenternes flygtige smag og interesse. Som regel, ofte, er disse Syrah-vine ovenikøbet rene kraftbasser, med rigtigt højt alkoholindhold. Kanonslag. Hvor er det synd. Mindre kan gøre det. Der skal ikke være revolution hver dag, vel?
Så meget desto bedre er det, at finde en Syrah fra et område, hvor den nærmest er indfødt, ikke indført, nemlig Nord-Rhone. Nord-Rhone, hvor Syrah dyrkes intensivt, vine lavet på 100 % Syrah, blæksorte, kraftige, fyldige, fantastiske vine. Men her er der også tale om dramatiske vine. Så er vi lige vidt. Undtagelsen var lige dette eksemplar fra appellationen Saint Joseph. Den var pænt mørk, duftede af mørke bær og smagte af det samme, med et klart præg af undergrunden, der visse steder i det relativt store distrikt er granit. Hvadbehager tag lige den! Og så holdt den kun lige 13 % volumen alkohol. Vinen passede helt fortryllende til vildtragout lavet på basis af rådyr-kølle. Ekstra gevinsten er, at man ikke vakler halvt bedøvet væk fra bordet efter indtagelse af en halvflaske pr. mand (kvinde).

Nej, jeg har ikke bortdømt appellationer i Nord-Rhone som f.eks.

Cote Rotie
Condrieu
Crozes-hermitage
Hermitage
Cornas

De fantastiske røde vine fra disse appellationer er som regel bedre egnet som meditationsvine end lige bordvine. Altså efter min opfattelse.

Sluttelig skal jeg gøre opmærksom på, at et besøg i Nord-Rhone er langt bedre, end at sidde og drikke en vin herhjemme fra samme område. Meget, meget bedre. Det står jeg inde for. 

Saint Joseph
 Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar