tirsdag den 26. juli 2016

Smagekasser



Da det nu engang er svært at deltage i vinsmagninger morgen, middag og aften, her til lands i hvert fald, kan man om ikke andet forsøge sig med div. smagekasser, som mange vinforretninger reklamerer med. Det kan ikke undre, at ved sammenligninger bliver resultatet noget forskelligt, afhængigt af hvilket emne, læs: distrikt ell. land, der er tale om. Det kan dårligt være anderledes. Er det så i virkeligheden værd at beskæftige sig med? Om ikke andet får man da udvidet sin horisont, om dette ellers skulle være påkrævet. Diversiteten er stor.
Den anden dag falder man (jeg) så over et tilbud under en byvandring lydende på Alsace smagekasse med afhentnings tilbud. Det lød jo både sjovt og en smule spændende, ikke sandt?

Her kommer så tilbuddet.

1 Fl. Pinot Blanc, 2014, Bollenberg, Chateau D'Orschwihr

1 Fl. Riesling, 2014, Bollenberg, Chateau D'Orschwihr

1 Fl. Pinot Gris, 2014, Bollenberg, Chateau D'Orschwihr

1 Fl. Muscat, 2014, Joseph Cattin

1 Fl. Pinot Noir Rouge, 2013, Vieilli en Pieces, Joseph Cattin

1 Fl. Crémant d'Alsace Brut, Joseph Cattin

Ekstra ilagt kassen (afhentningstilbuddet):
1 Fl.Gewurztraminer Grand Cru Hatschbourg, 2013, Joseph Cattin

Plus - Et stk. vinkøler.

Alt sammen for et relativt lille beløb.

Vinene fra Alsace har i mange år været populære i Danmark pga. den ofte ganske pæne kvalitet. Desforuden er det lille vindistrikt også en turistmagnet for bl.a. mange danskere. Så kendskabet til vinene herfra er rimeligt udbredt.
I tilfældet med den omtalte smagekasse bekræftes det positive indtryk af vinene fra Alsace, jeg selv igennem livet har skaffet mig, og en fornøjelse har det været at drikke disse vine. Jeg mangler lige at konsumere Pinot Noir'en i aften, men den skal nok udvise en høj kvalitet, som de øvrige vine.




Forbløffende gode fremstår vinene fra Chateau D'Orschwihr, forbløffende, fordi foretagendet ikke forud var mig bekendt. En ellers kedelig vin som Pinot Blanc er her kommet i menneskehænder.

Det omtalte tilbud er erhvervet Hos Holte Vinlager. Nej, her er ikke tale om reklame, som jeg ikke befatter mig med, men blot nævnt for en god ordens skyld.


Verner



Addendum

Efterfølgende ville jeg sige, at Pinot Noir'en ikke helt levede op til forventningen. Dog var den frugtpræget, lidt hindbær og jordbær. En meget let vin og ikke nogen Bourgogne. Drikker man vinen ved 12-13 grader Celsius er den på sit bedste.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar