torsdag den 10. maj 2018

Smagekasse: Alsace


J. Cattin: Pinot Blanc




En herværende større vinhandel, med bredt og vidspændende repertoire, excellerer bl.a i smagekasser. Jeg er ikke helt vild med ideen, sådan at drikke en stribe, som regel i mellemklassen, fra et udvalgt distrikt eller efter en idé, som rumler i vinhandelens hoved.
Men jeg har tidligere drukket en smagekasse med vin fra Alsace, og havde de bedste minder. Ved forespørgsel hos vinhandlen, om hvor denne ting var blevet af, sagde man, at der var sket prisforhøjelser, så hvis der var flere ude på lageret, så kunne jeg da få en alligevel. Det var der heldigvis, og jeg sikrede mig en kasse til gammel pris. Nu blev det jo spændende, om min erindring holdt, og om vinhandlens præcisering af de udvalgte flasker også var OK og i orden.


Kassens indhold er som følger:

Joseph Cattin:
Pinor Noir – vieilles vignes
Pinot Blanc
Pinot Gris
Riesling
Crémant d'Alsace Rosé

Château d'Orschwihr:
Pinot Blanc
Riesling

Nu har jeg ikke klaret hele opgaven endnu, men det kommer!
Jeg skal også lige nævne at den mousserende flaske er præmie for at købe de øvrige seks. Jamen, hvor fornøjeligt.
J. Cattin: Pinot Gris
J. Cattin:
Pinor Noir – vieilles vignes - pæn Pinot Noir fra Alsace, velsmagende med et lille tørt bid til afslutning. Absolut minder om Bourgogne, hvor druen skaber fantastisk vin. Det niveau nås selvfølgelig ikke her, men dejlig.

J. Cattin:
Pinot Blanc, overraskende velsmagende og elegant, når man tænker på andre eksemplarer, man har været ude for rundt omkring med denne i virkeligheden sekunda-drue. Her flot og dejlig.

J. Cattin:
Pinot Gris - tør, imødekommende, velafbalanceret hvidvin. Meget dejlig, går lige i folk med træsko på. Meget anvendelig.
Og smagen, smagen, abrikos og fersken!


Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar