lørdag den 14. marts 2009

Vingård i Vanløse


Den utrolige vingård i Vanløse
- af alle steder!



Pinot Noir
Vitis Vinifera
(Vinbæreren)
i Danmark
- En sjældenhed!



Ved et tilfælde en gang sidste år fandt jeg et link på nettet om en dansk vinproducent, der af alle steder bor i Vanløse i København, tæt på, hvor jeg i ungdommens dage selv boede. Ganske tæt på i virkeligheden, sjovt ikke?
Producentens vingård befinder sig i hans parcelhushave på bopælen. Nysgerrig er man jo, så jeg ringede til ham og spurgte, om det var muligt at se hans vingård. Det var jeg meget velkommen til, så jeg kørte den korte afstand fra Rødovre og derhen.
Han var meget gæstfri og viste rundt, og hold fast! Der var vin overalt. I forhaven syv rækker vinstokke af hver sin drue-type. Snorlige, bundet op efter alle kunstens regler. Og så fremdeles, der var vin overalt. I forhave, baghave, terrasse, i krukker, op ad stolper, op ad mure og inde i et redskabsskur. Mange forskellige sorter. Beredvilligt fortalte han om sit vinbrug, som jeg vil kalde det, meget indgående og detaljeret, manden var simpelthen alt vidende. Han dyrker bl.a. Pinot Noir (Vitis Vinifera), hvad der er en sjældenhed i Danmark. Lur mig, om ikke også der var flere Vinifera-sorter på hans vinbrug. Normalt oplever man for det meste kun hybrider hos danske producenter, hvilket skyldes det relativt kolde vejr, hvor en Vinifera-sort har svært ved at modnes rigtigt.
Efter rundgangen fik jeg lov at se lageret, som befandt sig i et værelse i villaen, og til at købe et par flasker. Kvaliteten er meget bedre end forventelig. Prisniveauet for hans vin er måske lige rigeligt ambitiøs, men sjov også at smage. Dygtig mand.
Der produceres både rødvin, hvidvin, rosé, eiswein og mousserende vin. Faktisk er man tæt på at tro, dette er løgn.
Det er det ikke. Med garanti.
Og sjovt nok - hans naboer køber af og til vin hos ham.

Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar