mandag den 13. juli 2009

Vin i Top Gear – Californien

På DR2 (tv), søndage, kører fortsat vinprogrammet Vin i Topgear med selveste Oz Clarke, berømt vinskribent, m.m., og Topgear-værten James May. Indrømmet, det meste er fis og ballade, og der er ikke mange faktuelle oplysninger om vin. De to gutter er i den ny serie taget over Atlanten, og kører denne gang rundt i Californien, i en bus på størrelse med et hus. Aldrig har man set magen til køretøj. Undervejs ser man dog forskellige klip fra div. besøg på berømte vingårde, som f.eks. Au Bon Climat og besøg hos Fess Parker. I min barndom var Fess Parker skuespiller og fremstillede på film David Crocket. Jeg så filmen dengang! I dag fremstiller han, på det nærmeste, kultvine. Fess Parker er i dag 83 og still going strong. Undervejs i programmet skal James May bestå forskellige smagsprøver, efter at han har fået vin-data m.m. banket ind i knolden. Han viser sig at være rigtig lærenem. En af disse smagsprøver missede han dog. Det var, mens de sad på en restaurant, og han skulle smage forskel på Riesling og Sauvignon Blanc. Det skulle være overkommeligt. Men grunden til han ikke klarede den, tror jeg skyldes, at der var tale om to mindre konsumvine, hvor vinenes specielle duft og smag langt fra er fremtrædende og typisk for de to druer-sorter. Jeg lover, det er skræmmende nemt at tage fejl, når man smager på vin. Amager Fælled!
Jeg selv vil se de næste programmer for undeholdningens skyld. Jeg synes det kan anbefales.




Oz Clarke, født i 1949, er en berømt og meget anerkendt vinanmelder og -ekspert. Han var indtil 1984 fuldtidssanger og -skuespiller, men vin overtog efterhånden hans liv, og han har siden da skrevet utrolig meget om emnet og vundet mange internationale priser.

Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar