tirsdag den 6. maj 2014

Maranges



Clos de la Boutière 2011

Maranges Ier Cru

Vieilles Vignes

Domaine Edmond Monnot & Fils

Jeg bliver indledningsvis nødt til at indrømme, at jeg ikke ved,hvad Boutière betyder. Det er navnet på vinmarken; omgivet af en stenmur, nemlig Clos!
Men ellers er det en rødvin, Premier Cru, fra kommunen Maranges i det sydlige Bourgogne. De fleste passionerede vindrikkere er fortryllet af Bourgogne, blot forholder det sig sådan, at man med en Bourgogne både kan opleve det helt sublime og den helt store skuffelse. Og så er der det med opdeling af markerne og de mange navne. Det er et endeløst studie. Men sjovt og interessant.
Når det er en Ier Cru, er vi dog nået et stykke vej, skulle jeg mene. Altså opad i hierarkiet. Men samtidig er der det ved bemeldte flaske, at vinen er relativt ung. Som producenten gør opmærksom på, smager vinen af hindbær, ribs og brombær. Nu skal man også tænke på, at så ung en vin i løbet af nogle år vil vinde i kompleksitet, fylde og smag. Det vil vise sig, om det skulle holde stik.

Farve: Dyb (i hvert fald for Pinot Noir)
Bouquet: Let, typisk kirsebær
Smag: Ribs og kirsebær især, og en bitte smule staldlugt.

Vinen er produceret fra gamle vinstokke: Vieilles Vignes!

Ganske pæn Pinot Noir (druens navn). I en blindsmagning ville jeg gætte på en Lieu dit (navngiven mark). Men her er altså tale om en Ier Cru, som er et kvalitetstrin over.

Jeg tror, jeg gemmer de øvrige flasker et par år, for at se hvad der sker. Producentens oplysninger om at vinen er holdbar ti år, ville jeg ikke stole for meget på.

Denne flaske Bourgogne Ier Cru blev indtaget til højrebsbøffer med garniture. Det var rigtig dejligt!


Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar