torsdag den 18. maj 2017

Oberemmeler

Von Hövel

Oberemmeler 2013 - Saar

Riesling Feinherb



Vi er i Saar, en biflod til Mosel. I særligt gode år er vinene fra Saar uovertrufne i deres balance mellem syre, sødme og frugt. De får i sådan et år en særlig afklarethed, en nærmest glasklar superbalance mellem vinens ingredienser, som slår selv Mosel, ifald vi taler om en særlig god producent, som her.
Jeg vil ikke sige, at det er svaret på samtlige mine bønner, fordi jeg livet igennem har drukket Moselvine masse af gange. Har ferieret ved Mosel, har besøgt Saar, har drukket tysk Riesling, mange, mange gange.
Og hvordan så denne? Holder den mål med de mange gode vine fra regionen?
Til beroligelse, vil jeg sige, at den gør. Det er som så mange gange før, bare dejligt.

Von Hövels vin.

Lys, strålende klar farve.
Smagen, en fuldendt balance mellem smagsingredienser som
citrus, sødme, frugtsyre, æble, fersken, honning
og en smule petroleum.
Det sidste smagselement petroleum, er noget vinen udvikler med alderen, jeg selv syntes ikke, at det var muligt at smage, at netop denne vin havde udviklet den så eftertragtede smag af dette.

Vinen er en oplevelse for en garvet Riesling aficionado. 

Så meget mere, som denne herlige vin blev drukket til, hold fast:

Let smørstegt Kulmulefilet
Et bjerg af ny høstede grønne asparges, ganske let pocherede
Nye kartofler
- og citron / flødesauce

Lukullisk, det står jeg inde for!

Tankerne går tilbage til herlige ferierejser ved Mosel, Rheingau og Boden See . . .



Billede fra Weingut von Hövel

Verner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar